§ 10.1. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców;
4) samorząd uczniowski;
5) samorząd słuchaczy.
2. Organy Szkoły informują się wzajemnie o wydanych zarządzeniach albo podjętych uchwałach.
3. Każdy organ może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów Szkoły, przedstawiając opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego do rozwiązania danego problemu.
4. Kolegialne organy Szkoły mogą zapraszać na swoje posiedzenie przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.
Rozdział 2 Dyrektor szkoły
§ 11.1. Szkołą kieruje dyrektor szkoły na zasadzie jednoosobowego kierownictwa i jednoosobowej odpowiedzialności.
2. Dyrektora szkoły wyłania się w drodze konkursu.
3. Do obowiązków i uprawnień dyrektora szkoły należą w szczególności:
1) planowanie, organizowanie i koordynowanie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki;
2) zapewnienie odpowiednich warunków do realizacji statutowych celów i zadań szkoły;
3) sprawowanie opieki nad uczniami i stwarzanie im warunków wszechstronnego rozwoju;
4) kształtowanie właściwej atmosfery pracy i stosunków międzyludzkich w szkole;
5) sprawowanie nadzoru pedagogicznego oraz dokonywanie oceny pracy nauczycieli i osób pełniących funkcje kierownicze w szkole;
6) realizowanie uchwał rady rodziców i rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich uprawnień stanowiących;
7) dysponowanie środkami finansowymi i nadzorowanie ich prawidłowego wykorzystania;
8) dokonywanie oceny pracy nauczycieli i okresowych ocen pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych i urzędniczych kierowniczych w oparciu o opracowane przez siebie kryteria oceny;
9) opracowywanie regulaminu wynagradzania pracowników samorządowych;
10) organizowanie służby przygotowawczej pracownikom samorządowym zatrudnionym na stanowiskach urzędniczych w szkole.
3a. Do obowiązków i uprawnień dyrektora w okresie zawieszenia funkcjonowania szkoły należą ponadto:
1) wprowadzenie metod i technik kształcenia na odległość i innych sposobów realizacji zadań szkoły;
2) ustalenie sposobów monitorowania postępów uczniów/słuchaczy i ich oceniania bieżącego;
3) ustalenie warunków i sposobów przeprowadzenia egzaminów: semestralnego, poprawkowego i klasyfikacyjnego;
4) ustalenie sposobów komunikowania się nauczycieli, uczniów/słuchaczy i rodziców;
5) ustalenie zasad monitorowania i dokumentowania pracy zdalnej.
4. Dyrektor szkoły może w drodze decyzji skreślić ucznia/słuchacza z listy uczniów/słuchaczy w przypadkach określonych w § 67 ust. 2 pkt 6 i § 72 ust. 2.
5. Na wniosek rodziców dyrektor szkoły ponadgimnazjalnej, do której uczeń został przyjęty, może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą po przedstawieniu przez rodziców oświadczenia o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację podstawy programowej obowiązującej na danym etapie kształcenia.
6. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i innych pracowników.
7. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
2) przyznawania nagród dyrektora oraz wymierzania kar porządkowych;
3) wnioskowania po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły.
8. Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z innymi organami szkoły.
9. Dyrektor podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły.
10. Dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości, do dnia 30 czerwca szkolny zestaw podręczników, który będzie obowiązywał od początku następnego roku szkolnego.
11. Dopuszcza do użytku szkolnego programy nauczania, po zaopiniowaniu przez radę Pedagogiczną.
12. Dokonuje co najmniej raz w roku przeglądu technicznego budynku i stanu technicznego urządzeń na terenie placówki.
13. Dyrektor wyraża zgodę na działalność w szkole stowarzyszenia lub innej organizacji, po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców.
14. Dyrektor szkoły i organ prowadzący szkołę są obowiązani z urzędu występować w obronie nauczyciela, gdy ustalone dla nauczyciela uprawnienia zostaną naruszone.
15. Z dyrektorem w realizacji zadań statutowych szkoły ściśle współpracują:
1) wicedyrektorzy szkoły;
2) kierownik zespołu pracowni;
3) przewodniczący rady rodziców;
4) przewodniczący samorządu uczniowskiego; 5) przewodniczący samorządu słuchaczy.
Rozdział 3 Wicedyrektorzy szkoły, kierownik zespołu pracowni i ich zadania
§ 12.1. Dyrektor kieruje działalnością szkoły bezpośrednio oraz przy pomocy:
1) wicedyrektora ds. kształcenia ogólnego, wychowania i planowania w szkołach dla młodzieży;
2) wicedyrektora ds. kształcenia ogólnego i planowania w szkołach dla dorosłych;
3) wicedyrektora ds. kształcenia zawodowego;
4) kierownika zespołu pracowni.
2. W czasie nieobecności dyrektora jego obowiązki pełni wyznaczony przez dyrektora wicedyrektor.
3. Wicedyrektor ds. kształcenia ogólnego, wychowania i planowania w szkołach dla młodzieży w szczególności:
1) sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z przedstawionym planem nadzoru pedagogicznego;
2) wykonuje zadania związane z realizacją programów nauczania przez poszczególnych nauczycieli;
3) prowadzi nadzór nad działalnością zespołów przedmiotowych: humanistycznego i języków obcych;
4) prowadzi nadzór nad działalnością pedagogów;
5) prowadzi nadzór nad egzaminem maturalnym;
6) przygotowuje szkolny zestaw programów i podręczników szkolnych w zakresie przedmiotów ogólnokształcących;
7) nadzoruje realizację zadań wychowawczych i opiekuńczych;
8) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań dydaktycznych;
9) sporządza, w oparciu o organizację roku szkolnego, tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych, a także:
a) dokonuje zmian w tygodniowym rozkładzie zajęć lekcyjnych;
b) organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli;
10) nadzoruje realizację godzin ponadwymiarowych oraz zastępstw,
11) opracowuje i aktualizuje harmonogram dyżurów nauczycielskich i nadzoruje prawidłowy ich przebieg,
12) podpisuje dokumentację finansową w zakresie swoich uprawnień,
13) sporządza okresowe i roczne analizy wyników nauczania ,
14) zatwierdza dokumentację krajowych i zagranicznych wycieczek szkolnych,
15) prowadzi nadzór nad prawidłową organizacją wycieczek dydaktycznych i klasowych, imprez i uroczystości szkolnych i klasowych,
16) przeprowadza obserwacje kontrolne zajęć dydaktycznych, zebrań z rodzicami, uroczystości szkolnych,
17) przeprowadza kontrole dzienników lekcyjnych, pedagogów i zajęć dodatkowych oraz arkuszy ocen w zakresie szkół dla młodzieży,
18) uczestniczy w pracach przygotowawczych nad arkuszem organizacji pracy szkoły oraz aneksów do arkusza,
19) prowadzi zajęcia dydaktyczne wg obowiązującego wymiaru godzin.
4. Wicedyrektor ds. kształcenia ogólnego i planowania w szkołach dla dorosłych w szczególności:
1) sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z przedstawionym planem nadzoru pedagogicznego;
2) wykonuje zadania związane z realizacją programów nauczania przez poszczególnych nauczycieli;
3) prowadzi nadzór nad działalnością zespołu matematyczno-przyrodniczego;
4) prowadzi nadzór nad działalnością biblioteki;
5) prowadzi nadzór nad egzaminem gimnazjalnym;
6) przygotowuje szkolny zestaw programów i podręczników szkolnych w zakresie przedmiotów ogólnokształcących;
7) zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań dydaktycznych;
8) sporządza, w oparciu o organizację roku szkolnego, tygodniowy oraz semestralny rozkład zajęć lekcyjnych, a także:
a) dokonuje zmian w tygodniowym i semestralnym rozkładzie zajęć lekcyjnych;
b) organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli;
9) nadzoruje realizację godzin ponadwymiarowych oraz zastępstw doraźnych i sporządza wnioski płacowe w tym zakresie;
10) opracowuje i aktualizuje harmonogram dyżurów nauczycielskich i nadzoruje prawidłowy ich przebieg;
11) podpisuje i kontroluje dokumentację finansową w zakresie swoich uprawnień;
12) sporządza okresowe i roczne analizy wyników nauczania;
13) przeprowadza obserwacje kontrolne zajęć dydaktycznych, egzaminów semestralnych;
14) przeprowadza kontrole dzienników lekcyjnych i zajęć dodatkowych oraz arkuszy ocen w zakresie szkół dla dorosłych;
15) monitoruje działania w zakresie kontroli zarządczej;
16) uczestniczy w pracach przygotowawczych nad arkuszem organizacji pracy szkoły oraz aneksów do arkusza;
17) prowadzi zajęcia dydaktyczne wg obowiązującego wymiaru godzin.
5. Wicedyrektor szkoły ds. kształcenia zawodowego w szczególności:
1) sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z przedstawionym planem nadzoru pedagogicznego;
2) nadzoruje i koordynuje zadania związane z realizacją programów nauczania w zakresie kształcenia zawodowego przez poszczególnych nauczycieli;
3) prowadzi nadzór nad działalnością zespołów: przedmiotów zawodowych i wychowania fizycznego;
4) prowadzi nadzór nad egzaminem potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie;
5) przygotowuje szkolny zestaw programów i podręczników szkolnych w zakresie przedmiotów zawodowych;
6) organizuje i nadzoruje praktyki zawodowe;
7) nadzoruje i koordynuje funkcjonowanie sali sportowej i siłowni;
8) sporządza, w oparciu o organizację roku szkolnego, tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych, a także:
a) dokonuje zmian w tygodniowym rozkładzie zajęć lekcyjnych;
b) organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli;
9) nadzoruje realizację godzin ponadwymiarowych oraz zastępstw doraźnych;
10) prowadzi ewidencję godzin ponadwymiarowych i zastępstw;
11) współpracuje z nauczycielami w zakresie organizacji wycieczek szkolnych i zawodów sportowych;
12) podpisuje przygotowuje dokumentację kształcenia zawodowego i nadzoruje jej prowadzenie;
13) podpisuje i kontroluje dokumentację finansową w zakresie swoich uprawnień;
14) sporządza okresowe i roczne analizy wyników nauczania;
15) przeprowadza obserwacje kontrolne zajęć dydaktycznych;
16) przeprowadza kontrole dokumentacji w zakresie kwalifikacyjnych kursów zawodowych;
17) uczestniczy w pracach przygotowawczych nad arkuszem organizacji pracy szkoły oraz aneksów do arkusza;
18) prowadzi zajęcia dydaktyczne wg obowiązującego wymiaru godzin.
6. Kierownik zespołu pracowni w szczególności:
1) sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z przedstawionym planem nadzoru pedagogicznego,
2) nadzoruje realizację programów nauczania zgodnie z obowiązującymi podstawami programowymi w poszczególnych kierunkach kształcenia,
3) odpowiada za prawidłową organizację i poziom kształcenia na zajęciach praktycznych, 4) opracowuje tygodniowe plany zajęć praktycznych, a także:
a) dokonuje zmian w tygodniowym rozkładzie zajęć praktycznych;
b) organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli;
5) przygotowuje dokumentację szkolenia praktycznego i nadzoruje jej prowadzenie,
6) przeprowadza obserwacje kontrolne zajęć praktycznych,
7) dba o wyposażenie w sprzęt i środki dydaktyczne pracowni zawodowych Centrum Kształcenia Zawodowego,
8) uczestniczy w pracach przygotowawczych nad arkuszem organizacji pracy szkoły oraz aneksów do arkusza,
9) prowadzi zajęcia dydaktyczne wg obowiązującego wymiaru godzin.
Rozdział 4 Rada pedagogiczna
§ 13.1. W szkole działa rada pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły realizującym jej zadania statutowe w zakresie kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład rady wchodzą: dyrektor jako przewodniczący oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza stanowi podstawowe zajęcie.
3. W zebraniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek członków rady.
4. Rada – w formie uchwał – zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacyjną szkoły.
5. Do obowiązków rady należy:
1) uchwalenie regulaminu swojej działalności;
2) zatwierdzenie planów pracy szkoły po uzyskaniu opinii rady rodziców;
3) zatwierdzanie planu konsultacji przedmiotowych i zajęć dodatkowych zwiększających szanse edukacyjne uczniów i słuchaczy;
4) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów i słuchaczy;
5) zatwierdzanie wniosków wychowawców w sprawie przyznawania uczniom nagród i wyróżnień;
6) uchwalenie statutu szkoły i wprowadzenie zmian (nowelizacja) do statutu;
7) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli i zatwierdzanie planu WDN;
8) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole;
9) zatwierdzanie wniosków zespołów przedmiotowych i doraźnych komisji powołanych przez radę;
10) podejmowanie uchwał o skreśleniu uczniów/ słuchaczy z listy uczniów.
6. Rada pedagogiczna opiniuje:
1) szkolny zestaw programów nauczania;
2) organizację pracy szkoły;
3) projekt planu finansowego;
4) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń i wyróżnień;
5) kandydatury na stanowiska wicedyrektorów i inne stanowiska kierownicze szkoły;
6) tygodniowy plan lekcji.
7. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
8. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
9. Przedstawiciele Rady Pedagogicznej przygotowują projekt Statutu Szkoły albo jego nowelizacji i przedstawiają go do uchwalenia przez całą Radę Pedagogiczną.
10. Podstawową formą pracy Rady Pedagogicznej są jej zebrania. Zebrania są protokołowane. Księga protokołów rady jest zasznurowana, opieczętowana i podpisana przez dyrektora i zaopatrzona klauzulą: „Księga zawiera .... stron i obejmuje okres pracy rady od dnia .… do dnia ....”.
11. Księgę protokołów należy udostępnić na terenie szkoły jej nauczycielom, upoważnionym przedstawicielom związków zawodowych zrzeszających nauczycieli, organowi prowadzącemu nadzór pedagogiczny i organowi prowadzącemu szkołę.
12. Członkowie rady są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszyć dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
13. Szczegóły działalności Rady Pedagogicznej zawiera „Regulamin Rady Pedagogicznej”.
14. Zebranie Rady Pedagogicznej w sytuacjach szczególnych, np. w sytuacji klęski żywiołowej, zagrożenia epidemicznego może być przeprowadzone zdalnie za pomocą środków komunikacji elektronicznej, np. e-dziennika czy innych ustalonych przez dyrektora narzędzi.
Rozdział 5 Rada rodziców
§ 14.1. W szkole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów szkoły.
3. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1) wewnątrzszkolną strukturę i tryb pracy rady;
2) szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad (szkoły i klasowych).
4. Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły.
5. W celu wspierania działalności statutowej, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.
6. Rada rodziców współdziała z nauczycielami w sprawach wychowania i kształcenia swych dzieci poprzez:
1) zebrania rodziców z wychowawcą lub dyrekcją szkoły;
2) spotkania z nauczycielami w trakcie dni otwartych;
3) indywidualne spotkania z wychowawcami i nauczycielami;
4) zebrania przedstawicieli rodziców z radą rodziców i radą pedagogiczną.
7. Rada rodziców ma prawo do:
1) współtworzenia dokumentów szkoły;
2) znajomości planu dydaktycznego i wychowawczo – opiekuńczego oraz zadań szkoły;
3) znajomości wewnętrznego systemu oceniania uczniów;
4) rzetelnej informacji na temat młodzieży, jej zachowania, postępów i trudności w nauce;
5) uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia młodzieży;
6) wyrażania i przekazywania organowi nadzorującemu szkołę opinii na temat pracy szkoły;
7) opiniowania pracy nauczyciela przy dokonywaniu przez dyrektora jego oceny pracy.
8. Do kompetencji rady rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
Rozdział 6 Samorząd uczniowski
§ 15.1. W szkole działa Samorząd Uczniowski zwany dalej „samorządem”.
2. Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów, wyłanianymi w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
4. Działania samorządu nie mogą być sprzeczne ze statutem szkoły.
5. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej, radzie rodziców oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących szkoły, w szczególności realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawo do zapoznania się z programami nauczania, z poszczególnych przedmiotów oraz wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiającego zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej szkoły, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu oraz rzecznika praw ucznia;
7) prawo do opiniowania pracy nauczyciela przy dokonywaniu przez dyrektora oceny jego pracy;
8) prawo do odbywania spotkań konsultacyjno-wychowawczych z dyrektorem szkoły i opiekunem samorządu.
6. Szczegóły działalności samorządu uczniowskiego zawiera Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
Rozdział 7 Samorząd słuchaczy
§ 16.1. W CKU działa samorząd słuchaczy, zwany dalej samorządem.
2. Samorząd tworzą wszyscy słuchacze CKU.
3.Samorząd Słuchaczy Centrum jest wybierany i działa w oparciu o regulamin uchwalany przez ogół słuchaczy w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze Statutem.
4. Do zadań Samorządu Słuchaczy Centrum należy m.in.:
1) wyrabianie poczucia odpowiedzialności za wspólne dobro, opinię o szkole i prawidłowość jej funkcjonowania
2) wpływanie na kształtowanie właściwych stosunków międzyludzkich;
3) organizowanie różnych form życia kulturalno – oświatowego wśród słuchaczy;
4) pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i organizacyjnych;
5) czuwanie nad przestrzeganiem praw słuchacza;
6) informowanie poprzez swoich przedstawicieli całą społeczność szkolną o podejmowanych działaniach i planowanych przedsięwzięciach;
7) współuczestnictwo i pomoc w organizowaniu różnego rodzaju spotkań, studniówek, wycieczek, konkursów i innych prac;
8) kierunkowanie pracy samorządów klasowych.
5. Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach CKU, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw słuchaczy, takich jak:
1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
6. Samorząd w szkole dla dorosłych lub placówce kształcenia ustawicznego, w celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek i innych źródeł. Zasady wydatkowania tych funduszy określa regulamin samorządu słuchaczy.
7. Szczegóły działalności samorządu słuchaczy zawiera Regulamin Samorządu Słuchaczy.
Rozdział 8 Rzecznik praw ucznia
§ 17.1. W szkole działa wybierany większością głosów, w drodze głosowania tajnego wszystkich uczniów i nauczycieli, nauczyciel będący Rzecznikiem Praw Ucznia. Zakres jego działalności przedstawia się następująco:
1) Rzecznik Praw Ucznia jest powoływany przez dyrektora szkoły z zachowaniem w/w procedury na wniosek Samorządu Uczniowskiego;
2) Rzecznik Praw Ucznia może być odwołany przez dyrektora szkoły:
a) na wniosek Samorządu Uczniowskiego;
b) na wniosek samego Rzecznika;
3) Kadencja Rzecznika Praw Ucznia trwa 3 lata;
4) Rzecznik Praw Ucznia działa na podstawie Statutu Szkoły, Regulaminu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego i Konwencji Praw Dziecka. Jego główna rola polega na ingerowaniu w życie szkoły wszędzie tam, gdzie naruszane są prawa ucznia i inicjowaniu działań mających na celu ich ochronę.
2. Do właściwości Rzecznika Praw Ucznia należą w szczególności:
1) znajomość Statutu Szkoły, Regulaminu Szkoły, Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz Konwencji Praw Dziecka;
2) informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia;
3) interwencje w razie naruszenia podstawowych praw ucznia;
4) udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania;
5) kontrola realizacji i rozwiązywania spraw spornych;
6) składania sprawozdania przed Radą Pedagogiczną ze swojej działalności.
3. Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do:
1) swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów i trybu postępowania;
2) wnioskowania do organu uchwalającego Statut o wprowadzenia zmian zgodnych z prawami ucznia oraz o wprowadzenia zapisu chroniącego prawa ucznia;
3) zapoznania się z opinią stron konfliktu;
4) uczestnictwo w roli obserwatora - na wniosek zainteresowanej strony - przy przeprowadzaniu egzaminów klasyfikacyjnych i sprawdzianów wiedzy i umiejętności; 5) odstąpienia od podjęcia interwencji.
4. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:
1) zapoznanie się z opinią stron konfliktu;
2) podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy;
3) w dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej;
4) ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje dyrektor szkoły.
5. Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - nauczyciel:
1) zapoznanie się z opinią stron konfliktu;
2) podjęcie mediacji ze stronami;
3) wystąpienie do dyrektora szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku kiedy spór nie został rozstrzygnięty.
6. Po wyczerpaniu procedur zawartych w ust. 4 i 5 każda ze stron może zwrócić się do organu sprawującego nadzór pedagogiczny o prowadzenie mediacji w spornej sprawie.
7. Rzecznik Praw Ucznia informuje każdorazowo zainteresowane strony o podjętych przez siebie działaniach zmierzających do rozwiązania konfliktu.
Rozdział 9 Ogólne zasady współdziałania organów szkoły
§ 18.1. Organy szkoły wymienione w § 10 ust. 1 mają swobodę działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji określonych w statucie szkoły i innych aktach prawnych dotyczących oświaty.
2. Organy szkoły uczestnicząc w realizacji zadań statutowych i rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły współpracują ze sobą, w szczególności przez:
1) bieżącą wymianę informacji pomiędzy sobą o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach,
2) spotkania problemowe przedstawicieli poszczególnych organów szkoły, organizowanych według potrzeb,
3) zebrania plenarne przedstawicieli wszystkich organów poświęcone analizie i ocenie realizacji zadań statutowych. Zebrania te są organizowane dwa razy w roku szkolnym z inicjatywy dyrektora szkoły.
Rozdział 10 Zasady rozwiązywania sporów między organami szkoły
§ 19.1. W razie zaistnienia sporu między organami szkoły obowiązkiem organu jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu na terenie szkoły. Metody i formy rozstrzygania konfliktu ustalają strony między sobą (negocjacje, mediacja, arbitraż).
2. W razie, gdy Dyrektor Szkoły nie jest stroną w sprawie przyjmuje kompetencje bycia arbitrem (decyzja Dyrektora jest nieodwołalna). W razie gdy Dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba z zewnątrz zaakceptowana przez strony konfliktu (posiada kompetencje w materii sporu), decyzja mediatora jest ostateczna.
3. Sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły ustala się następująco:
1) konflikt miedzy Dyrektorem Szkoły a Radą Pedagogiczną w zależności od przedmiotu sporu rozstrzyga organ nadzorujący lub prowadzący,
2) konflikt Rady Pedagogicznej z Samorządem Uczniowskim mediuje Dyrektor Szkoły,
3) konflikt między Radą Rodziców a Dyrektorem rozstrzyga Rada Pedagogiczna,
4) konflikt między Samorządem Uczniowskim a Dyrektorem rozstrzyga Rada Pedagogiczna,
5) konflikt między nauczycielem a Dyrektorem Szkoły rozstrzyga Rada Pedagogiczna, Kurator Oświaty lub Prezydent Miasta Wałbrzycha,
6) Dyrektor Szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał związanych z zatwierdzeniem planów pracy niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.