DZIAŁ I INFORMACJE OGÓLNE
§ 1. Statut szkoły określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę.
§ 2.1. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o „ustawie” należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 59).
2. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o „szkole” należy przez to rozumieć Zespół Szkół Nr 5 im. Maksymiliana Tytusa Hubera w Wałbrzychu.
DZIAŁ II OGÓLNE INFORMACJE O SZKOLE
§ 3.1. Nazwa szkoły brzmi: Zespół Szkół Nr 5 im. Maksymiliana Tytusa Hubera w Wałbrzychu.
2. Szkoła mieści się w budynku położonym przy ul. Ogrodowej 2a w Wałbrzychu, kod pocztowy: 58-306.
3. Szkoła jest placówką publiczną, a jej siedzibą jest miasto Wałbrzych.
4. Organem prowadzącym placówkę jest GMINA WAŁBRZYCH z siedzibą w Wałbrzychu przy pl. Magistracki 1, a nadzór pedagogiczny prowadzi KURATORIUM OŚWIATY we Wrocławiu.
5. Szkoła jest jednostką budżetową. Zasady gospodarki finansowej szkoły określają odrębne przepisy.
6. W skład szkoły wchodzą:
1) Technikum nr 2 z klasami 4-letniego Technikum:
a) technik mechanik;
b) technik mechatronik;
c) technik logistyk;
d) technik pojazdów samochodowych;
e) technik budownictwa;
f) technik architektury krajobrazu;
g) technik przemysłu mody;
h) technik programista;
2) Branżowa Szkoła I stopnia nr 2:
a) mechanik pojazdów samochodowych;
b) elektromechanik pojazdów samochodowych;
c) blacharz samochodowy;
d) mechanik motocyklowy;
e) operator obrabiarek skrawających ;
f) mechatronik;
g) ślusarz;
h) monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie;
i) monter sieci i instalacji sanitarnych;
j) cieśla;
k) murarz-tynkarz;
l) magazynier logistyk;
m) fryzjer.
2a) Branżowa Szkoła II stopnia nr 2:
a) technik elektryk;
b) technik mechatronik;
c) technik usług fryzjerskich;
d) technik żywienia i usług gastronomicznych;
e) technik mechanik;
f) technik przemysłu mody;
g) technik pojazdów samochodowych;
h) technik robót wykończeniowych w budownictwie.
3) Centrum Kształcenia Ustawicznego, w skład którego wchodzą:
a) Szkoła Podstawowa dla Dorosłych – forma stacjonarna;
b) Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych - forma zaoczna;
c) Szkoła Policealna dla Dorosłych nr 3 - forma zaoczna - w zawodach:
- technik bezpieczeństwa i higieny pracy,
- technik administracji,
- (uchylony),
- opiekun w domu pomocy społecznej,
- opiekun medyczny,
- opiekunka środowiskowa,
- asystent osoby niepełnosprawnej,
- (uchylony),
- opiekunka dziecięca.
4) Centrum Kształcenia Zawodowego organizujące kształcenie praktyczne w branżach:
a) budowlanej;
b) elektroniczno-mechatronicznej;
c) fryzjersko-kosmetycznej;
d) mechanicznej;
e) motoryzacyjnej;
f) ogrodniczej;
g) przemysłu mody;
h) spedycyjno-logistycznej;
i) teleinformatycznej;
j) drzewno-meblarskiej.
7. (uchylony)
8. (uchylony)
9. Możliwe jest wprowadzenie nowych kierunków kształcenia wynikających z potrzebrynku pracy za zgodą organu prowadzącego i po zasięgnięciu opinii Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy.
§ 3a. Dla uczniów przybywających z zagranicy, którzy nie znają języka polskiego lub znają go na poziomie niewystarczającym do nauki organizuje się oddziały przygotowawcze.
§ 4.1. Przy szkole istnieje Fundacja Pomocy Szkole i Młodzieży.
2. Fundacja ma na celu:
1) tworzenie warunków dla jak najlepszej działalności szkoły;
2) wspomaganie inicjatyw umożliwiających wszechstronny rozwój uczniów;
3) współpracę z innymi organizacjami, stowarzyszeniami, fundacjami, organami administracji rządowej i samorządowej;
4) nawiązywanie kontaktów i rozwijanie współpracy ze szkołami o podobnym profilu i modelu kształcenia;
5) inicjowanie działań wśród młodzieży na rzecz ochrony środowiska;
6) udzielanie pomocy placówkom oświatowym i młodzieży uczącej się w naszym zespole szkół i w innych szkołach województwa wałbrzyskiego;
7) propagowanie w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) funkcji i zadań fundacji.
3. Zasady działania fundacji określa jej statut zatwierdzony przez Sąd Rejonowy w Warszawie.
DZIAŁ III CELE I ZADANIA SZKOŁY
Rozdział 1 Cele i zadania szkoły w zakresie kształcenia i wychowania uczniów
§ 5.1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej.
2. Kształcenie ma na celu wszechstronny rozwój osobowości uczniów / słuchaczy, uwzględniający indywidualne zainteresowania, uzdolnienia i predyspozycje psychofizyczne oraz wychowanie ich na świadomych i aktywnych obywateli RP.
3. Cel kształcenia realizowany jest poprzez:
1) wyposażenie w nowoczesną wiedzę i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, świadectwa maturalnego i świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie;
2) rozwijanie uzdolnień, zainteresowań i aspiracji;
3) umożliwienie absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub do podjęcia pracy w różnych działach gospodarki narodowej;
4) przygotowanie do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich, do świadomego, samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego spełniania zadań w życiu rodzinnym, społecznym, gospodarczym i kulturalnym;
5) wychowanie w duchu tolerancji, partnerskiego współdziałania, humanistycznych ideałów oraz zapewnienie zdobycia szerokiej wiedzy o trwałych wartościach kultury narodowej, jej związkach z kulturą światową i wkładzie polaków do światowego dziedzictwa kulturowego, kulturze i tradycjach regionu.
Rozdział 2 Szczegółowe cele, zadania i sposób realizacji zadań szkoły w zakresie kształcenia i wychowania uczniów
§ 6.1. Realizację celów i zadań w sferze dydaktycznej Szkoła zapewnia w szczególności poprzez:
1) umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania wyuczonego zawodu;
2) organizację zajęć dodatkowych dla uczniów z uwzględnieniem ich potrzeb edukacyjnych w tym zajęć o charakterze dydaktyczno-wyrównawczym, przygotowujących do egzaminów zewnętrznych i konsultacji przedmiotowych;
3) umożliwienie rozwijania kompetencji, uzdolnień i zainteresowań uczniów poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych w formie kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, olimpiad przedmiotowych, realizację projektów uczniowskich, wycieczek zawodoznawczych i innych wycieczek przedmiotowych;
4) kształtowanie przez szkołę warunków do rozwoju aktywności, przedsiębiorczości, kreatywności uczniów poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych;
5) prowadzenie doradztwa zawodowego;
6) organizację indywidualnego toku nauczania dla uczniów o szczególnych zainteresowaniach i zdolnościach oraz ukończenie szkoły w skróconym czasie;
7) organizację indywidualnego nauczania na wniosek lekarza i orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej;
8) organizację nauczania religii lub etyki, w zależności od decyzji ucznia;
9) zapewnienie uczniom możliwości korzystania z usługi dostępu do internetu z zainstalowanym i aktualizowanym oprogramowaniem zabezpieczającym przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego uczniów (mowa tu o treściach pornograficznych, eksponujących brutalność i przemoc, zawierających zachowania naruszające normy obyczajowe, a także propagujące nienawiść i dyskryminację);
10) zapewnienie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej przez działalność wychowawców klas, pedagoga szkoły, pedagoga specjalnego oraz pracowników odpowiednich instytucji (m. in. poradni psychologiczno-pedagogicznej);
11) ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą lub placówką przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy szkoły lub placówki;
12) organizację zajęć przygotowujących do kierowania pojazdem silnikowym w zakresie umożliwiającym uzyskanie prawa jazdy dla uczniów kształcących się w zawodach, dla których podstawa programowa przewiduje takie przygotowanie. Szczegółowe zasady prowadzenia zajęć umożliwiających uzyskania prawa jazdy określone są w Regulaminie szkoły nauki jazdy.
2. Realizację celów i zadań w sferze wychowawczej Szkoła zapewnia w szczególności poprzez:
1) realizację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły, który w swojej treści uwzględnia wskazania wynikające z obowiązującego prawa polskiego i międzynarodowego;
2) realizację planów wychowawczych klas;
3) upowszechnianie zasad promocji i ochrony zdrowia;
4) upowszechnianie wiedzy ekologicznej wśród uczniów oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska;
5) rozwijanie postaw prospołecznych, wolontariatu oraz wartości związanych z poczuciem tożsamości narodowej, etnicznej językowej i religijnej;
6) wychowanie w szacunku do rzetelnej pracy i uczciwości zawodowej;
7) przygotowanie uczniów do otwartości na współczesny świat i jego wyzwania z zachowaniem tożsamości opartej na dziedzictwie kulturowym ojczyzny.
3. Realizację celów i zadań w sferze opiekuńczej Szkoła zapewnia w szczególności poprzez:
1) zapewnienie bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz podnoszenia poziomu dyscypliny podczas wszelkich zajęć obowiązkowych oraz zajęć pozalekcyjnych;
2) zapewnienie opieki nad uczniami podczas wycieczek przedmiotowych i turystycznych organizowanych przez szkołę lub przy współudziale szkoły;
3) zapewnienie opieki w czasie przerw między lekcjami poprzez dyżury nauczycielskie prowadzone według stałego planu dyżurów oraz stały monitoring placówki;
4) otaczanie szczególną opieką uczniów rozpoczynających naukę w szkole;
5) otaczanie szczególną opieką uczniów mających bardzo trudne warunki rodzinne, a także organizowanie pomocy w przypadkach losowych poprzez różne formy pomocy materialnej;
6) przydzielenie każdej klasie wychowawcy klasowego, zobowiązanego do sprawowania opieki nad powierzoną młodzieżą;
7) zapewnienie przestrzegania zasad ochrony zdrowia i higieny pracy uczniów i nauczycieli poprzez właściwą organizację tygodniowego rozkładu zajęć dydaktycznych i wychowawczych.
4. Szkoła podejmuje swoje zadania we współpracy z:
1) radą rodziców;
2) poradnią psychologiczno-pedagogiczną;
3) urzędem pracy;
4) zakładami pracy;
5) ośrodkami pomocy społecznej;
6) placówkami służby zdrowia;
7) kuratorem ds. nieletnich;
8) wydziałem rodziny i nieletnich sądu rejonowego;
9) policją;
10) placówkami prowadzącymi działalność kulturalną, oświatową i wychowawczą;
11) organizacjami pozarządowymi;
12) sponsorami;
13) innymi placówkami prowadzącymi działalność kulturalną, oświatową i wychowawczą.
5. Szkoła zabiega o rozwój demokracji w szkole poprzez wspieranie samorządności uczniowskiej.
§ 7. Szkoła prowadzi szeroką działalność z zakresu profilaktyki poprzez: 1) realizację przyjętego w szkole programu wychowawczo-profilaktycznego;
2) rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i problemów uczniów;
3) realizację określonej tematyki na godzinach do dyspozycji wychowawcy we współpracy z pedagogiem;
4) działania opiekuńcze wychowawcy klasy;
5) działania pedagoga;
6) działania pedagoga specjalnego.
Rozdział 3 Cele i zadania szkoły w zakresie kształcenia dorosłych
§ 8. Realizację celów i zadań w sferze kształcenia dorosłych szkoła realizuje poprzez:
1) kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych w systemie stacjonarnym, zaocznym i na odległość;
2) organizowanie zajęć dodatkowych uwzględniających potrzeby edukacyjne słuchaczy, w tym zajęć o charakterze dydaktyczno-wyrównawczym, przygotowujących do egzaminów zewnętrznych, kół zainteresowań, warsztatów, realizację projektów uczniowskich;
3) realizowanie zadań związanych z przyznawaniem tytułów kwalifikacyjnych zgodnie z odrębnymi przepisami;
4) opracowywanie i wydawanie skryptów, poradników oraz materiałów metodycznych dla nauczycieli i słuchaczy;
5) organizowanie doskonalenia metod pracy dydaktycznej w zakresie kształcenia dorosłych;
6) udzielanie organizatorom oświaty dorosłych pomocy organizacyjnej, metodycznej i dydaktycznej;
7) współpraca z organizatorami oświaty dorosłych w kraju i za granicą;
8) współpraca z urzędami pracy i zakładami pracy;
9) prowadzenie doskonalenia nauczycieli i wykładowców zatrudnionych w szkole i innych placówkach, a także w zakresie kształcenia osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych;
10) opracowywanie i upowszechnianie nowatorskich rozwiązań programowo- metodycznych, oraz organizacyjnych w zakresie kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych;
11) gromadzenie informacji dla potrzeb kształcenia, dokształcania i doskonalenia osób dorosłych ze szczególnym uwzględnieniem kierunków kształcenia;
12) prowadzenie pozaszkolnych form kształcenia umożliwiających spełnianie obowiązku szkolnego;
13) prowadzenie ośrodka kształcenia na odległość powołanego w ramach kształcenia, dokształcania osób dorosłych w systemie kształcenia na odległość, do którego zadań należy:
a) współpraca z innymi placówkami zajmującymi się kształceniem na odległość;
b) doskonalenie kadry dydaktycznej w zakresie edukacji otwartej;
c) organizowanie różnego rodzaju form edukacji niestacjonarnej;
d) prowadzenie działalności informacyjno-reklamowej;
e) zapewnienie dostępu do oprogramowania umożliwiającego stałą interakcję między słuchaczami a osobami prowadzącymi zajęcia;
f) organizowanie szkoleń uczestników zajęć kształcenia na odległość
przygotowującego do korzystania z platformy edukacyjnej;
g) monitorowanie kontroli postępów w nauce uczestników kształcenia na odległość, weryfikowania poziomu ich wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych.
Rozdział 4 Cele i zadania Centrum Kształcenia Zawodowego
§ 9.1. Celem działalności Centrum jest realizowanie zadań z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży i dorosłych, wynikających z programów nauczania zajęć praktycznych a także, innych zadań zleconych przez szkoły i organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze.
2. Do zadań Centrum Kształcenia Zawodowego należy w szczególności:
1) organizowanie zajęć praktycznych dla uczniów i słuchaczy szkół zawodowych w pełnym zakresie programowym lub w zakresie wybranych treści programowych;
2) organizowanie egzaminów w porozumieniu z właściwą okręgową komisją egzaminacyjną;
3) organizowanie przysposobienia do pracy dla uczniów gimnazjów uczących się w klasach przysposabiających do pracy zawodowej;
4) organizowanie zajęć dodatkowych uwzględniających potrzeby edukacyjne uczniów i słuchaczy, w tym zajęć o charakterze dydaktyczno-wyrównawczym, przygotowujących do egzaminów
zewnętrznych, kół zainteresowań, warsztatów, realizację projektów uczniowskich; 5) prowadzenie kształcenia w formach pozaszkolnych poprzez:
a) kursy i szkolenia doskonalące oraz specjalizujące;
b) seminaria, konferencje, warsztaty, odczyty;
c) nauczanie z wykorzystaniem technik multimedialnych;
d) kształcenie na odległość - e-learning;
e) staże i praktyki zawodowe.
6) organizowanie dla osób dorosłych kwalifikacyjnych kursów zawodowych;
7) organizowanie kształcenia praktycznego dla młodocianych zatrudnionych w zakładach pracy w celu przygotowania zawodowego;
8) realizowanie zadań edukacyjnych zleconych przez organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze;
9) organizowanie specjalistycznego doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych i praktycznej nauki zawodu w zakresie nowoczesnych technik i technologii wytwarzania,
10) organizowanie turniejów „najlepszy uczeń w zawodzie”;
11) organizowanie wystaw umożliwiających zapoznanie się z tematyką zawodową oraz upowszechnianie osiągnięć nauczycieli i uczniów - nowatorów i racjonalizatorów;
12) organizowanie pomocy we wdrażaniu wniosków racjonalizatorskich, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
13) współdziałanie z organizacjami społecznymi, technicznymi i innymi placówkami.
3. Centrum Kształcenia Zawodowego organizuje kształcenie na podstawie ramowych planów nauczania oraz programów dopuszczonych do realizowania w szkołach zawodowych odpowiednich zawodów.
4. Uczniów do Centrum Kształcenia Zawodowego kieruje szkoła na podstawie zawartej z dyrektorem Zespołu Szkół Nr 5 umowy i imiennej listy z potwierdzonymi przez lekarza predyspozycjami zdrowotnymi uczniów do odbycia zajęć praktycznych ujętych w programie nauczania.
5. Zajęcia praktyczne i laboratoryjne odbywają się na podstawie programu nauczania uzgodnionego z właściwą szkołą.
6. Zasady organizacji i realizacji zajęć praktycznych uczniów szkół dla których organem prowadzącym jest Gmina Wałbrzych określa Regulamin Organizacji i Realizacji zajęć praktycznych dla podmiotów zewnętrznych
7. Szkoły publiczne prowadzone przez inne organy mogą korzystać z pracowni Zespołu Szkół Nr 5,na zasadach określonych w porozumieniu zawieranym między szkołą a Zespołem Szkół Nr 5, określającym zasady finansowania kosztów tych zajęć.
DZIAŁ IV ORGANY SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE
Rozdział 1 Przepisy ogólne dotyczące organów szkoły ich kompetencji
§ 10.1. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców; 4) samorząd uczniowski; 5) samorząd słuchaczy.
2. Organy Szkoły informują się wzajemnie o wydanych zarządzeniach albo podjętych uchwałach.
3. Każdy organ może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów Szkoły, przedstawiając opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego do rozwiązania danego problemu.
4. Kolegialne organy Szkoły mogą zapraszać na swoje posiedzenie przedstawicieli innych organów w celu wymiany informacji i poglądów.